Tesla Roadster – förföraren
 


Elsportbilen Tesla Roadster har blivit flitigt omskriven som en försmak på framtiden. Den ser ut som en Lotus, accelererar till 100 km/km på 3,9 sekunder, har en topphastighet på 200 km/t och ska kunna köras 360 km på en laddning. Men det finns flera baksidor.

    Den som utnyttjar den häftiga accelerationen lär knappast klara att köra 360 km. Enligt Tesla Motors egen hemsida blir räckvidden för den som kör aggressivt ca 270 km. Om värme eller luftkonditionering används förkortas den möjliga körsträckan ytterligare. Dessutom ger batteriet, som är försett med uppvärmningsanordning, lägre utkapacitet i låga temperaturer.

    Den 4 m långa bilen rymmer två personer plus en golfbag, detta trots att elmotorn är en ganska liten komponent. Där baksätet hade kunnat vara finner man ett enormt batteri som väger över ett halvt ton. Batteriet svarar ensamt för nära halva bildens tomvikt (1238 kg).

    Användbarheten begränsas framför allt av laddningstiden, som Tesla Motors anger till 3,5 timmar. En annan fråga är batteriets hållbarhet. Antalet laddningar och ålder påverkar batteriets kapacitet, enligt Tesla Motors hemsida ska batteriet ha ca 70 % kapacitet kvar efter det att man kört 16 000 km per år i fem års tid. Då kommer den som kör aggressivt att behöva ladda efter 190 km. Till driftkostnaderna måste läggas kostnader för batteribyten med jämna mellanrum.

    Det pågår hos flera amerikanska företag en intensiv utveckling av litiumjonbatterier för bilbruk. Vilka prestanda man kan nå när det gäller livslängd, kapacitet, laddtid och pris är ännu mycket oklart. De finns dock uppskattningar av att den batterityp som ska monteras i Teslabilen ska kunna masstillverkas för en tillverkningskostnad av ca 100 000 kr, något som medför en kostnad för konsument av uppåt det dubbla.

    Teslabilen är en intressant provbänk för möjligheterna med modern eldrift. Motorn är av trefastyp och matas via en frekvensriktare som bestämmer varvtalet, som i Teslas fall har ett maxvärde kring ca 14 000 varv per minut. Bromsenergi återmatas till batteriet. Drivtekniken har under ett tiotal år använts på gaffeltruckar, dock utan att man gått så högt i fråga om varvtal.

   Också batteritekniken är avancerad. Batteriet måste ha övervakningssystem för att kunna ta hand om döda celler och kortslutningar, som annars skulle kunna vålla explosioner.

   I USA är det stora argumentet för elbilar att de går på el och inte på olja. Och el tillverkas huvudsakligen av kol, något som man inte behöver köpa i Mellanöstern eller i Ryssland.

   Tillverkning av Tesla Roadster startar i små antal nästa år. Den som vill och bor i USA kan beställa en bil för 109 000 dollar, varav 60 000 måste betalas i förskott. Erbjudanden för den europeiska marknaden kommer senare. Men någon konkurrent till förbränningsmotorbilen är Tesla Roadster knappast. Men den har redan förfört ett stort antal elbilsentusiaster världen över.


Där baksätet hade kunnat vara i en förbränningsmotordriven bil finns i Tesla Roadster ett enormt batteri, som ensamt svarar för närmare halva bilens tyngd. Tusentals celler ger energi till 30 mil i lugnt tempo eller för rasande snabb acceleration. (Bilder från Tesla Motors)

 

John Murray

 

Kommentera!

 

JM Förlag  Råbelövsallén 82-7 29194 Kristianstad  Tel 044-75440  john.murray@jmf.se