Kinesisk biltillverkare långt före andra med

genombrott för laddhybridtekniken


Kinesiska BYD, stor tillverkare av li-ion-batterier och liten biltillverkare, marknadsför nu en medelstor laddhybridbil på den kinesiska marknaden till ett pris av 150 000 yuan (ungefär lika mycket i kronor) inklusive batteri. Masstillverkningen ska enligt tillverkarens planer starta under 2009.

    Laddhybriden F3DM är en helt normal mellanstor personbil, mycket lik en några år gammal Toyota Corolla. Under hela golvet sträcker sig ett lågt litium-jon-batteri som är själva nyckeln till konstruktionen.

    Batteriet kan magasinera en energimängd av 16 kWh. Det ska vara explosionssäkert och kunna masstillverkas till ett pris som är hanterbart när det gäller att sälja en medelstor personbil. Det ska klara 2000 laddningscykler, vilket ger en livslängd av bortåt 10 år. Med en 10 ampere säkring och 220 V kan det helt tomt teoretiskt sett laddas fullt på 8 timmar. Snabbare laddning kan ske om man har tillgång till uttag med större kapacitet. Med ett effektuttag vid körning av ca 23 hk räcker batteriet för en timmes drift, vilket vid mycket lugn körning kan bli ca 80 km. Men backar, inbromsningar och accelerationer minskar naturligtvis denna sträcka, även om viss del av bromsenergin återladdas till batteriet.

    Den elmotor som driver bilen är på 50 kW. Samma effekt har den lilla trecylindriga bensinmotor som också fått plats under huven. De två motorerna har då sammanlagt 135 hk, vilket ger den 1560 kg (tankad tomvikt) tunga bilen bra acceleration när de arbetar tillsammans.

    Bilen går elektriskt upp till ca 60 km/t. Vid behov startar vid sådan körning bensinmotorn för att ladda batteriet. Vid högre farter övergår bilen till bensinmotordrift. Då assisterar elmotorn vid acceleration. I alla hastigheter sker viss energiåtermatning till batteriet vid bromsning.

    Att beräkna bränsleförbrukningen är inte så enkelt. Men åtta mil kan klaras på 16 kWh elström, vilket kostar ungefär lika många kronor. När batteriet är tomt torde bränsleförbrukningen ligga på det normala för viktklassen.

    De båda motorerna arbetar på samma axel. Elmotorn förvandlas till generator vid inbromsning.

    Den typ av hybrid som F3DM representerar kallas parallellhybrid (PHEV), vilket betyder att båda drivsystemen arbetar tillsammans. En annan typ, som också är under utveckling inom bilindustrin, är den så kallade seriehybriden (SHEV), i princip en ren elbil som medför ett laddningsaggregat.

    Ett problem för batteribilar är kupévärmen. Om man använder elenergi till denna reduceras aktionsradien vid batteridrift. Om 2 kW behövs för detta får man i exemplet ovan minska aktionsradien med 13 %. Hur kupévärmeproblemet lösts hos BYD framgår inte av tillgängliga specifikationer.

    BYD bygger just nu en provserie på 50 fordon som ska levereras till kommunala myndigheter i Shanghai. Under hösten börjar serietillverkningen.

   BYD är en mycket liten biltillverkare med en kapacitet på ca 100 000 bilar om året. Men man räknar med snabb ökning när man får ut både den aktuella hybriden och, senare i år, en ren elbil på marknaden. Siktet är inställt på en årsproduktion av 300 000 bilar och export till såväl Europa som USA senast under år 2011.

   Som tillverkare av litium-jon-batterier till mobiltelefoner och kameror är BYD nummer två världen med omkring 130 000 anställda och 10 000 välutbildade utvecklingsingenjörer. Företaget är ungt, det grundades1995 av nu 42-årige Wang Chuanfu med ett 20-tal medarbetare. Sju år senare introducerades företaget på Hongkongbörsen. Året därefter köptes, trots aktieägarnas protester den konkursade biltillverkaren Qinchuan Motors i Xian. Där har dock utvecklingen gått bra, sista kvartalet 2008 var en av BYD F3 (en konventionell sedan) Kinas mest sålda bilmodell. Den amerikanske mångmiljardären och investeraren Warren Buffett äger via ett av sina företag 10 % av aktierna.

    BYD F3DM har fått en hel del kritik, bland annat för bullrig bensinmotor och trög styrning. Dessutom har det varit nära att företaget stämts av Toyota för plagiat. Amerikanska batteriutvecklaren A123 Systems misstänker patentintrång i batteritekniken. Men enligt mr Wang, som nu är styrelseordförande i BYD, är det presenterade elbilsbatteriet resultatet av tio års utveckling som förts utan sidoblickar och helt inom det egna företaget. Arbetet resulterade i ett litium-jon-batteri av järn-fostfattyp, som ska ge lägre kostnader och större säkerhet än andra litium-jonbatterityper.

   Om BYD F3DM och särskilt dess batteri håller vad som utlovats rör det sig om ett stort genombrott på marknaden. Bilen ligger minst ett år och kanske två år före konkurrenter från Toyota, GM och Ford. Kanske är den ekonomiskt överkomliga och fullt driftsdugliga laddhybriden redan ett, faktum. Eller så är BYDs laddhybrid en snabbt framtagen ofärdig produkt. Vi får se i höst när serietillverkningen är i gång.


John Murray
 

 

Inget skiljer exteriört eller interiört BYDs nya laddhybrid från en vanlig mellanstor familjebil.

 

PS: BYD står för Build Your Dream. DS

 

Kommentera!
 

Åter till innehållssidan